zaterdag 1 maart 2008

Pannenkoek op zaterdagavond

Vandaag had ik "dienst" volgens het famileschema, dat sinds januari bestaat voor de zorg voor mijn moeder. Mijn moeder heeft nl. in januari een minor stroke, zoals dat heet, beleefd en is sindsdien nog wel aan het herstellen, maar is zoals het zich nu laat aanzien toch onomkeerbaar in een andere levensfase terechtgekomen. Een levensfase, die meer zorg en aandacht vraagt van haar kinderen dan voorheen. Mijn moeder regelt graag haar dingen zelf. Dat doet ze nu ook zoveel mogelijk en wij proberen dit als kinderen ook zo goed mogelijk te maken. Dat vraagt wel veel van ons allebei. Een hele snelle omschakeling, een blijvend respect voor elkaars levens en als kinderen moet we steeds dingen samen afspreken. In dat laatste zijn we niet altijd zo goed. Mijn broer coördineert nu en dat werkt eigenlijk wel.
Ik was er rond de thee. Omdat het weer wat herstelde heb ik haar voorgesteld om een stukje te rijden en ergens wat te gaan eten. Dat leek haar wel. Zij had al zitten denken aan een Pannenkoek in Laren. (Coeswaerde bleek volgens Margriet de beste pannenkoeken te hebben en dat zijn we met ze eens). Dus na een lekker kopje thee zijn we naar Laren gereden. Alles liep lekker vanmiddag. We konden makkelijk parkeren, hadden prima bediening, heerlijk eten, verstonden elkaar erg goed en hadden dus veel plezier.
Die stroke mag mijn moeder wel een dreun gegeven hebben, zij is ook flink "wijzer" geworden. Lijkt daarin steeds meer op haar eigen moeder en die was echt wijs. Gevolg was, dat we hele goede, rustige, respectvolle gesprekken hebben gevoerd. Een luxe om zo tijd met je moeder te kunnen doorbrengen.

Geen opmerkingen: