dinsdag 23 december 2008

Acceptatie geeft ruimte

Jaren heb ik me als dwarse meid tegen van alles en nog wat verzet. Tegen wat mijn ouders van mij verwachtten, wat de maatschappij van mij verwachtte, wat mijn familie van mij verwachtte en tegen alles waarvan ik dacht dat men het van mij verwachtte. Als ik dan nog dacht dat men het verwachtte omdat ik een vrouw was, nou dan waren de rapen helemaal gaar.

Maar met het klimmen der jaren, groeit inderdaad het verstand. Op mijn NLP Practitioner opleiding leer en ervaar ik de kunst van het loslaten en het durven zijn. Met name de Milton oefeningen helpen me daar enorm mee.

Zo maak ik me niet meer druk over het feit dat mijn moeder is wie ze is en dat ze doet wat ze doet. Ook heb ik het zorggedrag van mijn broer en zus geaccepteerd, zonder dat ik dit ga overcompenseren.

Dit zijn maar een paar kleine voorbeelden, maar ze geven dagelijks ruimte en rust. Terwijl ik niet een suffe meid word. Want ..... dat klopt niet.

Geen opmerkingen: