zondag 13 mei 2012

Een moederdag met dimensies

Op Moederdag voel ik me vooral altijd rijk over het feit, dat mijn kind nog leeft. Door zijn geschiedenis ben ik me daar sterker van bewust dan ik anders zou zijn. "Ieder nadeel heeft zijn voordeel", zegt Johan Cruijf ook steeds. Vandaag heeft dat bewustzijn een andere dimensie dan voorheen.
Gisterennacht is er een achterneef van mij overleden. Nou heb ik er daar heel veel van en ik ken ze ook niet eens allemaal. Met deze ben ik zo'n beetje opgegroeid. Niet op de lagere school, want die was tot en met de vierde klas gesplitst in jongens en meisjes. Na de samenvoeging heb ik het "geluk" gehad om in het gebouw van de meisjesschool te mogen blijven. Wel op de middelbare school en zelfs ook op de avondschool. Daar volgde hij na zijn HAVO het VWO en ik het vak Economie I, dat ik een handigere en bredere basis vond voor mijn toenmalige studie.
Dankzij LinkedIn kun je elkaar dan toch weer volgen. Op de reüniën van die middelbare school en de 50 jarige bruiloft van zijn ouders hebben we elkaar uitgebreid gesproken. Hij maakte zich toen zorgen over zijn toekomst. Zijn opa had Alzheimer en en zijn vader heeft het nu.... Wat zou zijn voorland zijn?
Nou anders dan hij dacht. Tot vorig jaar zomer was hij een gezonde, sportieve vent. Goed in zijn vel en zijn psyche. Toen viel hij opeens erg af en werd hij moe. Ja, dokter, ziekenhuis, vele pogingen, maar de leukemie heeft gewonnen. Een man, die in staat was om de feiten onder ogen te zien, oplossingen te zoeken en positief te blijven waar hij kon. Want dit was niet makkelijk.
Zijn moeder is een voorbeeld voor vele vrouwen. Altijd al. Hartelijk, warm, recht van rug en ook goed in haar vel en haar psyche. Een moeder, die niet meer veel met haar man kan delen. En op dit moment een blokje om is om te zien of hij zo na zijn wandelingetje de weg wel weer terug weet naar hun verse aanleunwoning. Zij heeft 2 dochters, waarvan de ene nu met het verdriet moet leven, dat zij haar broer niet met haar bloed kon helpen en de andere met het verdriet dat haar stamcellen toch niet goed genoeg waren.
Deze vader en moeder waren altijd goed bevriend met mijn ouders. Mijn moeder en zijn moeder zijn nichten. Na het overlijden van mijn vader zijn deze mensen er erg voor mijn moeder geweest.
Nu rijd ik zo mijn tante naar haar schoondochter en haar overleden zoon. Blij dat ik iets voor hun allemaal kan doen. Op Moederdag. En met een zeer rijk gevoel, dat mijn zoon het is blijven doen.......

Geen opmerkingen: