maandag 29 juni 2009

Ontvangen in plaats van zenden

Deze week rond ik mijn NLP practitioner opleiding af. Het is een opleiding, die ik met een kleine onderbreking gevolgd heb. Dat kwam deels, doordat het niet zo goed paste in mijn wethoudersagenda, deels doordat ik los van de NLP iets tegenkwam wat ik wilde verwerken en deels omdat het blijkbaar voor mij goed is om het nu af te ronden.

Voor as. zaterdag heb ik de opdracht om met een metafoor aan te geven, wat deze NLP mij gebracht heeft. Veel, dus ik ga kiezen voor een praktische metafoor.

Aangezien in mijn WFO ook het belang van dit blog staat, ga ik deze blog gebruiken om mijn gedachten hierover te ordenen.

  1. kleur: door op meerdere diverse manieren te kunnen communiceren heeft mijn leven meer kleur.
  2. diepgang: door de geleerde en met name de ervaren technieken ben ik tot een beter gesprek in staat.
  3. "spiritualiteit" met name de Milton taal voelt als zeer "gewoon" en "vertrouwd" voor mij. Het feit dat je daar zoveel mee naar boven haalt maakt me gelukkig en rijk.
  4. orde en dus ruimte: de nlp technieken en - ervaringen faciliteren me in het maken van keuzes, het bepalen van mijn focus en het fysiek opruimen van mijn leven.
  5. ontvangen <=> zenden: hoewel ik mijn leven lang al veel ontvang, ga ik dan vaak in de fout om dan in mijn enthousiasme teveel te gaan zenden. Dit evenwicht is nu hersteld zonder mijn enthousiasme en hiermee mijn zijn aan te tasten.

Ik weet nu wat ik mee neem: mijn brievenweger voor het steeds te bepalen evenwicht tussen zenden en ontvangen. Misschien maak ik later in deze week nog een mooi gedicht hierover.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

veel geleerd

Kerensa van der Douw zei

Dank je wel, dat je precies vandaag, na het schrijven van de bedankkaarten voor mijn moeders vrienden en bekenden in verband met haar overlijden, naar dit blog mijn aandacht terug trekt.
Een nacht later, 30 juni op 1 juli, hebben we haar 's nachts bewusteloos gevonden. De opmaat naar haar laatste 4 maanden.
Daardoor sloot ik NLP later af, maar ook heel mooi en diep.
Dank voor je aandacht Anoniem.